astehelsinki.fi / Blogi / Markkinointi / Taittoautomaatio säästää aikaa ja parantaa laatua

Taittoautomaatio säästää aikaa ja parantaa laatua

Satojen tuotteiden kuvaston tai hinnaston taittaminen vaatii graafikolta paljon manuaalista copy-paste-työtä. EasyCatalogin kaltaisten lisäosien avulla tiedot saadaan siirrettyä automaattisesti tietolähteestä suoraan taittoon, jolloin työ nopeutuu sekä inhimillisten virheiden riski pienenee.
Julkaistu , päivitetty

Taiton automatisointi – Näissä tilanteissa siitä on hyötyä

Postiluukusta kolahtaa kauppakeskuksen värikäs tarjouskuvasto, jonka jokaisella sivulla on valtava määrä tuotteita, tietoja, kuvia ja hintoja. Tällaisen kuvaston tekeminen vaatii usein paljon manuaalista työtä, kun tarvittavia tietoja kerätään eri lähteistä, muokataan sopivaan muotoon ja lisätään yksi kerrallaan paikoilleen.

”Prosessi on usein todella hidas ja raskas, ja siinä voi tapahtua helpostikin inhimillisiä virheitä. Kaikki tämä vaikuttaa tietysti kustannuksiin”, Asteen tuotevastaava Arja Karjula kuvailee ei-automatisoitua taittoprosessia.

EasyCatalogin kaltaisten lisäosien avulla työtä voidaan entistä paremmin automatisoida.

Taiton automatisoinnilla tarkoitetaan sitä, että esimerkiksi kuvastossa olevat tuotetiedot, hinnat ja kuvat siirtyvät automaattisesti lähdejärjestelmästä (esim. Excel-taulukko) taitto-ohjelmaan (InDesign). Tämä vähentää huomattavasti manuaalista työtä – ja parhaassa tapauksessa poistaa sen kokonaan, jolloin aikaa jää enemmän esimerkiksi luovaan suunnitteluun.

”Automatisoinnilla voidaan saavuttaa jopa ihan valmis taitto. Se riippuu aina lopputuotteen eli vaikkapa kuvaston visuaalisesta suunnitelmasta ja taittopohjasta sekä lähdedatan laadusta”, Karjula kertoo.

Esimerkkejä materiaaleista, joissa taittoautomaatiosta on hyötyä:

  • hinnastot
  • kuvastot
  • mainokset (esim. viikon tarjous)
  • ruokalistat
  • käyntikortit ja nimikyltit
  • tekniset tuotetiedot
  • monikieliset julkaisut
  • etiketit ja pakkaukset

Lue myös: Tehokas markkinoinnin prosessi – Tätä se tarkoittaa käytännössä

Tuotetietojen ja kuvien tuomisen taittoihin voi automatisoida. Näin säästetään aikaa, vaivaa ja tarkastuskierroksia. Kuvassa Kustannusosakeyhtiö Otavan kirjakatalogeja, joiden taitossa hyödynnettiin EasyCatalogia.

Mitä EasyCatalog tekee?

EasyCatalog toimii sillanrakentajana yrityksen tietokantojen tai taulukkomuotoisen datan ja taitto-ohjelman välillä. Sen avulla voit linkittää tiedot suoraan lähteestä (esim. ERP, PIM, DAM tai Excel) InDesign-taittoon.

Näin EasyCatalog toimii käytännössä

  • Datalähde

Aineistoa varten tarvittava tieto kerätään tietokantaan, joka voi olla yksinkertainen Excel-taulukko tai laajempi PIM. Dataa on esimerkiksi tuotenumero, nimi, kuvaus, kuva ja hinta.

  • Taittopohja ja määrittely

InDesign-taittoon suunnitellaan valmiit sivupohjat ja määritellään EasyCatalogille, mitkä datalähteen kentät linkittyvät mihinkin paikkaan taittopohjassa. Tietoja voidaan tuoda taittopohjaan yhdestä tai useammasta tietolähteestä.

Pohjan suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon datan muoto ja säännönmukaisuus, mutta visuaalisen ilmeen ei tarvitse olla tylsä.

”Taittopohjissa voi olla melko monimutkaisiakin asioita, kunhan niille pystytään poimimaan säännöt datasta.”

  • Päivittäminen

Kun lähdedata muuttuu, tieto päivitetään taittopohjaan yhdellä napin painalluksella. Kun päivitykset tehdään taiton sijasta suoraan lähdedataan, ne uivat silloin samalla muihinkin kanaviin tai seuraaviin julkaisuihin.

  • Julkaisu

Valmis aineisto voidaan toimittaa painoon tai julkaista digikanavassa.

Kaavio, joka kuvaa Aste Easy Catalog -järjestelmän työnkulkua mustilla ja sinisillä palloilla ja nuolilla. Työnkulku etenee vasemmalta oikealle neljän päävaiheen kautta: 1. **Datalähde:** Musta pallo, jonka teksti "Datalähde". Alla esimerkkinä "Esim. ERP, PIM tai Excel" ja tarkennuksena "(tuotenumero, nimi, kuvaus, kuva ja hinta...)". Nuoli osoittaa oikealle. 2. **Tietojen päivitys / Easy Catalog:** Musta pallo, jonka sisällä sinisellä pohjalla "Easy Catalog". Pallon ympärillä sinisiä kaarevia nuolia, jotka osoittavat pallon sisälle ja ulos, symboloiden tietojen päivitystä. Alla teksti "Tietojen päivitys" ja tarkennuksena "(esimerkiksi päivitetyt hinnat voidaan päivittää kerralla suoraan datalähteestä)". Nuoli osoittaa oikealle. 3. **Taitto-pohja:** Musta pallo, jonka teksti "Taitto-pohja". Alla esimerkkinä "Esim. InDesign-pohjien määrittely" ja tarkennuksena "(mitkä datalähteen kentät linkittyvät mihinkin paikkaan taittopohjassa)". Nuoli osoittaa oikealle. 4. **Julkaisu:** Sininen kruununmuotoinen kuvake, jonka teksti "Julkaisu". Alla teksti "Valmis julkaisu" ja tarkennuksena "(aineisto voidaan toimittaa painoon tai julkaista digikanavassa)". Kuvassa on myös Aste-logo oikeassa yläkulmassa.
EasyCatalog yhdistää yrityksen tuote- tai tietokannat suoraan taitto-ohjelmaan, automatisoiden sisällön päivityksen ja vähentäen manuaalista työtä.

5 hyötyä taiton automatisoinnista

Taittoautomaatio helpottaa ja nopeuttaa raskaita tuotantoprosesseja – mikä tietysti näkyy kustannuksissa. Hyötyjä saa, vaikka koko työtä ei pystyisikään automatisoimaan täysin alusta loppuun.

”Automaatiota voi käyttää pelkästään datan tuontiin, vaikka kaikki loppu tehtäisiin edelleen käsin. Parhaassa tapauksessa homma suunnitellaan niin, että datan uidessa taittoon aineisto on sellaisenaan täysin tai ainakin lähes valmis painoon”, Arja Karjula sanoo.

1. Säästää aikaa ja helpottaa arkea

Manuaalinen ja toisteinen copy-paste-työ vähenee. Se keventää tuotantoprosessia ja mahdollistaa joustavuuden markkinoinnissa, kun aineistojen tuottaminen ei ole niin hidasta.

2. Vähemmän virheitä

Kun tiedot siirtyvät lähteestä lopulliseen taittoon automaattisesti, inhimilliset kopiointivirheet jäävät pois.

3. Pienemmät kustannukset

Manuaaliseen työhön ja virheiden korjaamiseen kulunut aika vähenee, mikä näkyy tietysti myös kustannuksissa.

4. Yhtenäinen ilme

Kaikki materiaalit pysyvät brändin mukaisina ja laatu tasaisena.

5. Helpottaa monikanavaista tuotantoa

Harvoin nykyään enää tuotetaan yksittäistä painettua aineistoa, vaan samat kuvaston tuotteet ovat verkkokaupassa, somemainoksissa ja kivijalkakaupan diginäytöillä. Kun kaikki tuotetiedot uivat eri kanaviin samasta lähteestä, ne pysyvät varmasti ajan tasalla ja mahdolliset päivitykset tarvitsee tehdä vain yhteen paikkaan.

Nyt siis viimeistään kannattaa alkaa miettiä markkinoinnin prosessia vähän uudelta kantilta. Kaikki lähtee liikkeelle toimivasta tietokannasta, laadukkaasta lähdedatasta ja sen päivittämisestä. Kun tämä yhdistetään automaatio-optimoituun luovaan suunnitteluun, markkinoinnin konseptiin ja taittopohjiin, saadaan luotua edellytykset sujuvaan ja tehokkaaseen nykyaikaiseen markkinointiin.

Lue myös: Viesti näkyviin ja kuuluviin useissa eri kanavissa kustannustehokkaasti – Näin se tapahtuu

Teksti: Maija Vaara, Aste Helsinki

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko keskustelemaan lisää tai laajentamaan yhteistyötämme?

 

Myynti ja asiakkuudet
Varaa palaveri
Tuomas Miettinen 040 546 1131 LinkedIn

Asiantuntijat

Arja Karjula
Jaa artikkeli
Liity edelläkävijöiden joukkoon ja tilaa Asteen uutiskirje. Jaamme kanssasi osaamistamme sekä markkinoinnin ja median tuoreimpia trendejä.