astehelsinki.fi / Blogi / Huikeita lukuja markkinoinnin pelillistämisellä – Näin se tapahtuu 

Huikeita lukuja markkinoinnin pelillistämisellä – Näin se tapahtuu 

Pelillistäminen markkinoinnissa eli gamification marketing on hämmästyttävän tehokas tapa sitouttaa, lisätä brändin tunnettuutta, kerätä dataa ja sivutuotteena saada lisämyyntiäkin. Lue, millaisiin tuloksiin Aste on asiakkaiden kanssa päässyt pelien avulla. 
Julkaistu , päivitetty

”Tärkeimpiä asioita, mitä mitä oman asiakkaan kohdalla on tapahtunut pelillistämisen myötä on se, että konversioluvut on nousseet aivan huikeisiin lukuihin”, kertoo Asteen tuotevastaava Riina Jäntti

Mi markkinoinnin pelillistäminen tarkoittaa? 

Pelillistämisellä, gamification, tarkoitetaan peleistä tuttujen elementtien integroimista ei-pelillisiin konteksteihin. Markkinoinnissa tämä tarkoittaa sitä, että yritykset voivat käyttää pelejä, palkintoja ja kilpailuja houkutellakseen asiakkaita ja kannustaakseen heitä osallistumaan toivottuihin toimintoihin. 

Kilpailut eivät ole tietenkään uusia asia markkinoinnin toimenpiteenä, mutta viime vuosina digitaaliset pelit ovat tehneet ison harppauksen eteenpäin. Nykyisillä työkaluilla pelien luominen on suhteellisen helppoa, ja pohjaksi löytyy lukuisia malleja erilaisista pelityypeistä.  

Esimerkkejä erilaisista peleistä:  

  • Arpapeli: raaputuspeli, onnenpyörä, hedelmäpeli 
  • Taitopeli: muistipeli, keräilypeli 
  • Kysely: persoonallisuustesti, tietovisa, äänestys 

Mitä hyötyä pelillistämisestä on markkinoinnissa? 

  1. Asiakkaan sitouttaminen 
    Pelit ja palkinnot kiinnostavat aina. Asiakas klikkaa pelillistettyä mainosta todennäköisemmin ja viettää brändisi parissa enemmän aikaa normaaliin mainokseen verrattuna. 
  2. Tiedonkeruu 
    Kiinnostava peli houkuttelee asiakasta jakamaan helpommin tietoa itsestään ja antamaan esimerkiksi markkinointiluvan. Lisäksi pelien, kuten persoonallisuustestin, avulla voit kerätä arvokasta dataa asiakkaiden mieltymyksistä ja käyttäytymisestä. 
  3. Brändin tunnettuus 
    Hyvin suunniteltu pelillistetty kampanja voi saada paljon huomiota, laajentaa brändisi tunnettuutta ja tavoittaa uusia kohderyhmiä. 
  4. Myynti 
    Pelillistämisestä voi olla hyötyä useissa ostopolun vaiheissa. Se voi herätellä ostohalua esittelemällä tuotteita tai ratkaisuja asiakkaan sen hetkiseen ongelmaan. Myyntiä voi edistää myös esimerkiksi palkintona annetut lisäalennukset. 

Näin saat pelillistämisellä aikaan parhaita tuloksia markkinoinnissa 

  • Määritä selkeät tavoitteet

    Ennen kuin aloitat pelillistämisen, selvitä, mitä haluat saavuttaa. Onko tavoitteesi lisätä verkkosivuston liikennettä, kerätä enemmän asiakastietoja vai kasvattaa myyntiä?

  • Ymmärrä kohdeyleisösi tarpeet 

    Tunne kohdeyleisösi tarpeet ja mieltymykset, jotta voit suunnitella pelin, joka puhuttelee heitä. Hyvä peli on viihdyttävä tai antaa asiakkaalle jotain muuta lisäarvoa, kuten tietoa siitä, mitkä tuotteet sopivat hänelle parhaiten. Mikäli asiakas on antanut luvan käyttää tietojaan, hyödynnä asiakasdataa luomalla eri kohderyhmiä ja räätälöimällä peliä näiden ryhmien tarpeisiin.

  • Käytä palkintoja

    Houkuttelevat palkinnot, kuten alennukset, ilmaistuotteet tai eksklusiiviset tarjoukset, innostavat asiakkaita osallistumaan. Palkinnoilla paitsi houkuttelet ihmisiä viettämään aikaa pelin parissa, kasvatat myös myyntiä.

  • Pidä peli yksinkertaisena

    Houkuttelevat palkinnot, kuten alennukset, ilmaistuotteet tai eksklusiiviset tarjoukset, innostavat asiakkaita osallistumaan. Palkinnoilla paitsi houkuttelet ihmisiä viettämään aikaa pelin parissa, kasvatat myös myyntiä.

  • Analysoi tuloksia

    Pidä pelilliset kampanjat käynnissä pitkään ja reagoi nopeasti tuloksiin. Käytä analytiikkaa seurataksesi pelillistämisen tehokkuutta ja tee tarvittaessa muutoksia lennosta.

Asteen kokemuksia: Uutiskirjetilaajien määrää saatiin kasvatettua 51 %” 

Asteen tuotevastaava Riina Jäntti on suunnittelija ja graafikko, jonka työnkuvassa erilaisten pelien toteuttaminen on tärkeällä sijalla. Pelillistämisen myötä asiakkaan konversio on saatu aivan huikeisiin lukemiin.  

”Lisäksi peleillä, joilla ei ole ollut välitöntä tarkoitusta aiheuttaa ostoa, on saatu ikään kuin sivuilmiönä lisämyyntiä aikaiseksi.” 

Esimerkkejä onnistuneista pelillistetyistä kampanjoista:   

  • Uutiskirjerekrytointi 

    Aste toteutti asiakkaan kanssa arpapelin, jossa tavoitteena oli lisätä brändin uutiskirjeen tilaajamäärää. Kahden ensimmäisten pelikampanjan jälkeen uutiskirjetilaajien määrä kasvoi huikeat 51 %.  

    Yhden uutiskirjetilaajan hinnaksi tuli kampanjassa 0,22 €, ja yhden tilaajan arvo on asiakkaalle 15,40 €/kk. Samalla saatiin merkittävästi lisämyyntiä. 
  • Verkkokaupan lisämyynti 

    Asiakkaalla oli tavoitteena kasvattaa ison tarjouskampanjan aikana normaalihintaisten tuotteiden myyntiä. Tämä onnistui yksinkertaisen arpapelin avulla, jossa palkintona oli etukoodeja normaalihintaisista tuotteista ja toimituskuluista. 

    Markkinoinnin pelillistäminen tarjoaa uskomattomia mahdollisuuksia brändin sitouttamiseen ja asiakasuskollisuuden kasvattamiseen. Kun seuraat parhaita käytäntöjä ja ymmärrät kohdeyleisösi tarpeet, voit luoda pelin, joka herättää kiinnostusta ja saa ihmiset palaamaan verkkosivuillesi yhä uudelleen. Mikä parasta, se voi johtaa pitkäaikaiseen asiakassuhteeseen ja kasvattaa yrityksesi menestystä markkinoilla. 

Teksti: Maija Vaara ja Mika Niiniranta, Aste Helsinki

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko keskustelemaan lisää pelillistämisen mahdollisuuksista tai laajentamaan yhteistyötämme? Kaikki yhteystiedot löydät Ota yhteyttä -sivuilta.

Myynti ja asiakkuudet Mika Laitinen 040 500 4581 LinkedIn

Asiantuntijat

Riina Jäntti
Jaa artikkeli
Liity edelläkävijöiden joukkoon ja tilaa Asteen uutiskirje. Jaamme kanssasi osaamistamme sekä markkinoinnin ja median tuoreimpia trendejä.