astehelsinki.fi / Blogi / Media / Sähkökirjan on oltava saavutettava – aiemmin kuin arvaatkaan

Sähkökirjan on oltava saavutettava – aiemmin kuin arvaatkaan

Aste on oivallinen kumppani saavutettavuuden tuomien muutosten huomioimiseen digitaalisissa julkaisuissa, tuotteissa ja palveluissa. Asteen jatkuva kehitystyö, automatisointi ja käytettävyydestä ja visuaalisuudesta huolehtiminen varmistavat sen, että pysytään digipalvelulain vaatimuksissa ja muutoksissa mukana.
Julkaistu , päivitetty
Kuvittava kuva. Piirros, jossa henkilö lukee digiaalisen kirjaverkkohyllyn edessä tablettia, ja vieressä on kahvikuppi.

Yhteiskunnan digitalisoituessa on huolehdittava ihmisten yhdenvertaisuudesta. Digitaalisten julkaisujen ja palveluiden pitäisi olla saavutettavia, huolimatta käyttäjän mahdollisista rajoitteista, vammoista, herkkyyksistä tai oppimiseen ja ymmärtämiseen liittyvistä rajoitteista.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Reilun vuoden kuluttua, 28. kesäkuuta 2025 digipalvelulaki muuttuu niin, että kaikkien sähkökirjojen pitää olla saavutettavia. Lain muutoksista voit lukea lisää saavutettavuusvaatimukset.fi -sivustolta.

Mitä digipalvelulain piiriin nyt lisätään?

  • Kaikki yleisen kirjallisuuden teokset
  • Tieto- ja oppikirjat
  • Ammatilliset digikirjastot
  • Verkkokirjahyllyt

Juuri nyt on siis täydellinen aika huomioida lakimuutos sähkökirjatuotannossa. Jos yrityksessäsi työskentelee yli 10 henkilöä, lainmuutos koskee yritystäsi. 

”Kannattaa siirtyä EPUB 3 -formaattiin jo hyvissä ajoin ennen digipalvelulain voimaantuloa. Silloin säästää arvokasta aikaa ja resursseja jo vuoden 2024 sähkökirjojen tuotannossa”, sanoo Asteen Marko Harmia

Mikä tekee sähkökirjasta saavutettavan: 

  • Sähkökirjan pitää noudattaa WCAG 2.1. -periaatteita, eli sen pitää olla havaittava, hallittava, ymmärrettävä ja toimiva
  • Visuaalisilla elementeillä on vaihtoehtoinen tekstimuotoinen esitys eli ALT-teksti

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Kehittynyt sähkökirjojen tuotantoprosessi

”Sähkökirjojen tuotantoprosessia kehitetään tukemaan EPUB 3 -formaattia ja WCAG-standardeja. Tuotantoprosessimme on käyttänyt jo pitkään automatiikkaa ja validointia eli vahvistusta sen suhteen, että sähkökirja täyttää tarvittavat kriteerit. Sähkökirjatuotanto pysyy tehokkaana kun automatiikka tekee suuren osan sähkökirjan viimeistelyvaiheista”, kertoo ohjelmistoarkkitehtina työskentelevä tuotevastaava Tony Martin.

Kun automatiikkaan lisätään saavutettavuusvaatimuksia tarkistava validaattori, voidaan varmistua siitä, että sähkökirja täyttää WCAG-standardin mukaiset saavutettavuusvaatimukset. 

”EPUB 3 -formaatti ei itsessään hidasta tuotantoprosessia, mutta saavutettavuusvaatimusten myötä sähkökirjojen tuotantoon tulee joitakin lisävaiheita tehtäväksi. Pyrimme automatisoimaan lisävaiheita mahdollisuuksien mukaan.”

Kuvituskuva, jossa on vihreitä orgaanisia muotoja ja henkilö lukemassa lukulaitetta. Henkilön kädet ovat tatuoitu ja hän istuu pöydän äärellä.

Käytettävä ja saavutettava, mutta myös visuaalisesti oikein

Asteella tehdään hyvin laajasti saavutettavia digitaalisia julkaisuja. Yhteistyötä on tehty esimerkiksi Kustannusosakeyhtiö Otavan, Helsingin kaupungin ja Sanoma Pron kanssa. 

Asteen tavoitteena on huomioida saavutettavuusvaatimukset kokonaisvaltaisesti digitaalisissa julkaisuissa ja palveluissa, on kyse sitten visuaalisuudesta, käytettävyydestä tai teknisestä toimivuudesta.

Esimerkkejä mahdollisista saavutettavuusprojekteista Asteella:  

  • Esitteet: tuote-esitteet, katalogit, käyttöohjeet 
  • Alustat: lomakkeet, sivustot, kyselyt
  • Dokumentit: PDF-tiedostot, esitykset, raportit

Saavutettavuuden lisäksi digitaalisissa julkaisuissa on hyvä huomioida käytettävyys sekä visuaalisuus. Myös saavutettava aineisto voi näyttää brändi-ilmeen mukaiselta. Aste on asiantunteva kumppani kun mietitään saavutettavia värikontrasteja, tai vaikka oikean tyyppisiä otsikointeja. Sisältöä voi tuottaa, niin että jo ennakoiden huomioidaan saavutettavuuden tarpeet. Esimerkiksi oikeanlaisen otsikkohierarkian käyttäminen alusta alkaen helpottaa viimeistelyä. Asteella tuotevastaava suunnittelee saavutettavan aineiston aina käyttäjälähtöisesti, ei pelkästään saavutettavuuden määritysten näkökulmasta.

”Yleisesti käytettävyyden kannalta voi miettiä, miten erilaisissa tilanteissa ja monenlaisilla laitteilla julkaisuja luetaan tai kuunnellaan. Erityisesti silloin kun käytetään mobiililaitteita, on hyvin suunniteltu käytettävyys ja saavutettavuus etusijalla. Esimerkiksi hiljaisessa tilassa on ikävää, jos äänet menevät automaattisesti päälle – on tärkeää että äänen saa pois päältä helposti. Kirkkaasti valaistuissa tiloissa, kuten auditorioissa tai koululuokassa, pitää lukeminen olla helppoa jokaiselle lukijalle”, sanoo Asteen tiimi- ja tuotevastaava Leena Rantonen

Mikä kaikki pitää olla saavutettavaa?

  • Tekstit; esimerkiksi uutiset, ohjeet, palvelukuvaukset ja blogikirjoitukset
  • Kuvat, kaaviot ja infografiikat
  • Interaktiiviset ja dynaamiset grafiikat
  • Videot ja podcastit, jotka on tallennettu tai upotettu sivustolle tai sovellukseen tai julkaistu sosiaalisen median kanavassa (myös videosoittimet)
  • Navigointi ja ylipäänsä käyttöliittymä
  • Linkit
  • Verkkolomakkeet (html-lomakkeet)
  • Ajanvarauspalvelut
  • Chat-palvelut, jotka on upotettu sivustolle
  • Tapahtumakalenterit
  • Toimisto-ohjelmilla tuotetut tiedostot, jotka on tallennettu sivustolle: esimerkiksi pdf- ja Word-tiedostot ja -lomakkeet

Lähde: saavutettavuusvaatimukset.fi/digipalvelulain-vaatimukset/mita-palveluja-ja-sisaltoja-laki-koskee

Teksti: Elina Salminen, Aste Helsinki

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko keskustelemaan lisää tai laajentamaan yhteistyötämme? Kaikki yhteystiedot löydät Ota yhteyttä -sivuilta.

Myynti ja asiakkuudet Marko Harmia 0400 538 298 LinkedIn

Asiantuntijat

Marko Harmia
Tony Martin
Leena Rantonen
Jaa artikkeli
Liity edelläkävijöiden joukkoon ja tilaa Asteen uutiskirje. Jaamme kanssasi osaamistamme sekä markkinoinnin ja median tuoreimpia trendejä.