Viesti näkyviin ja kuuluviin useissa eri kanavissa kustannustehokkaasti – Näin se tapahtuu
Mitä kaikkea kattava kanavaosaaminen sisältää?
Asteen tuotevastaavilla on laajasti osaamista erilaisista kanavista. Halusitpa sitten tv-mainoksen, somevideon tai vaikkapa jättimäisen lakanan rakennuksen seinään, löytyy meiltä aina oikeat henkilöt ottamaan homma haltuun.
Hyvä suunnittelu on kustannustehokkaan konseptin perusta
Tuomme vahvan kanavaosaamisemme mukanamme jo silloin, kun konseptia lähdetään suunnittelemaan. Näin voimme olla jo alusta asti viemässä konseptia suuntaan, jossa kaikki käytettävät kanavat on huomioitu kokonaisuus edellä.
”Perusteellisen pohjatyön ansiosta voimme tehdä työn mahdollisimman ketterästi”, sanoo Asteen tuotevastaava Teemu Tuovinen.
Asteen tuotevastaava ottaa kanavakohtaisesti vastuun lopullisen materiaalin valmistuksesta, toimittamisesta sovittuihin kanaviin ja hoitaa yhteydenpidon asiakkaan ja eri sidosryhmien kanssa. Lisäksi seuraamme jatkuvasti toimenpiteiden suorittamista mediatoimistojen ja omien mittareidemme avulla. Tarvittaessa teemme nopeitakin muutoksia, mikäli materiaalien toimivuus ei yllä ennalta määritellylle tasolle.
Sisällön toteutus kanavakohtaisesti on olennaista
Konseptisuunnittelussa on tärkeää huomioida jokainen kanava yksilöllisesti.
”Monikanavaisuus voi tarkoittaa pahimmassa tapauksessa sitä, että tuotetaan yksi tai kaksi mainosta, joita versioidaan eri mittaisiksi ja kokoisiksi eri medioihin sen sijaan, että pyrittäisiin aidosti tekemään kiinnostavaa sisältöä eri kanavien ominaisuudet huomioon ottaen. Oleellista on nimenomaan se, että kuhunkin kanavaan toteutetaan sisältö juuri sille parhaiten soveltuvalla tavalla”, Tuovinen sanoo.
Näin Asteella nähdään eri kanavien erot, jotka siten ohjaavat toteutusta:
- Televisiossa voidaan viedä viesti perille tarinalla tai myydä näkyvästi ja kovaan ääneen. Perinteisesti mainoskampanjaan tuotetaan pitkä televisiomainos sekä lyhyempi, ”taktinen” versio, joka sisältää mahdollisen myyntiä edistävän viestin.
- Somessa syvennetään tarinaa ja osallistetaan yleisö aiheen ympärille. Vaihtoehtoisesti voidaan myydä kohdennetusti ja suoraviivaisesti konseptin tuotetta tai tuotteita – tai toteuttaa nämä kaikki samalla kertaa.
- Displayssa voidaan koukuttaa kuluttaja kiinnostavalla toiminnallisuudella tai ajatella mainospaikka digitaalisessa muodossa olevana “lehtimainoksena”.
- Ulkomainonnassa voidaan yllättää asiakas sijainnin, sisällön ja ajankohdan yhteispelillä.
- Myymälässä palautetaan muissa medioissa jo nähty nopeasti ja yksinkertaisesti mieleen esim. infonäyttöjen, painettujen materiaalien ja äänimainosten avulla, ja ohjataan näin asiakas lopulta tuotteen äärelle.
- Uutiskirjeillä saadaan välitettyä mainonnan viesti henkilökohtaisemmin. Tämän lisäksi henkilökohtaistaminen voidaan toteuttaa vielä yksilöllisemmin kohdentamisen keinoin.
- Pelillistäminen voi myös olla yksi markkinoinnin kanava, jolla saada heräämään kuluttajan kiinnostus viestiä kohtaan erilaisten pelien ja kilpailujen avulla.
Lue lisää: Huikeita lukuja markkinoinnin pelillistämisellä – Näin se tapahtuu
Teknologiaratkaisut ja automaatiot kanavaosaamisen tukena
Erilaisilla prosesseja tehostavilla ratkaisuilla voidaan automatisoida toistuvia manuaalisia työvaiheita sekä kehittää markkinoinnin prosesseja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Asteen tuotevastaavat voivat esimerkiksi rakentaa tai määrittää käytettävien järjestelmien välille integraatioita, automaatioita tai sovelluksia. Lisäksi tuotevastaavat voivat hyödyntää tekoälyä esimerkiksi työn suunnittelussa tai uuden aineiston luomisessa.
”Näiden ratkaisujen avulla aikaa jää enemmän itse brändien, konseptien ja markkinoinnin suunnitteluun sekä toteutukseen”, Asteen Teemu Martikainen sanoo.
Teksti: Tiia Antti-Roiko ja Maija Vaara, Aste Helsinki
Kiinnostuitko keskustelemaan lisää tai laajentamaan yhteistyötämme? Kaikki yhteystiedot löydät Ota yhteyttä -sivuilta.
Asiantuntijat