astehelsinki.fi / Blogi / Media / Mitä on interaktiivinen infografiikka?

Mitä on interaktiivinen infografiikka?

Interaktiivisessa infografiikassa tietoa esitetään kuvien, äänen tai vaikka animoinnin avulla niin, että käyttäjä voi itse olla vuorovaikutuksessa sisällön kanssa. Lue, mitä hyötyä interaktiivisuudesta on ja tutustu Asteen tekemiin toteutuksiin.
Julkaistu , päivitetty
Graafinen kuvitus, jossa tietoja ja symboleja, kuten puhekupla, kellon kuva, kalenteri ja kohdenuoli, putoavat suppiloon ja kulkeutuvat tietokoneen ruudulle. Näytöllä näkyy kaavio, jossa on nousevia ja laskevia viivoja, symboloiden datan käsittelyä ja analysointia.

Infografiikka selkeyttää viestiä

Infografiikka on visuaalinen viestinnän muoto, joka yhdistää tekstiä, kuvia ja dataa selkeäksi kokonaisuudeksi. Se voi olla organisaation prosessikaavio, ppt-esityksessä oleva käyrä myynnin kehityksestä tai oppikirjan sivulla oleva kuva solun eri osista.  

Infografiikkaa käytetään silloin, kun tieto halutaan saada helpommin ymmärrettävään muotoon. Esimerkiksi dataan perustuvaa tietoa tai mutkikkaita kokonaisuuksia on nopeampi käsitellä kuvana tekstin sijaan.

”Visualisoinnilla voidaan auttaa ihmisiä käsittelemään helpommin myös abstrakteja asioita, kuten tunteita, strategiaa tai yrityskulttuuria”, kertoo Asteen tuotevastaava Leena Rantonen.

Miksi infografiikkaa käytetään?

  • Monimutkaisen asian selittäminen
    Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. On paljon helpompaa näyttää kuin yrittää sanoin selittää, miten esimerkiksi jokin jumppaliike tehdään.

  • Tilan ja ajan säästäminen
    Joskus helppokin asia halutaan näyttää mieluummin visuaalisesti. Esimerkiksi kun suuri määrä tietoa pitää saada mahtumaan pieneen tilaan tai halutaan, että tieto on nopea omaksua yhdellä vilkaisulla.

  • Asioiden välisten suhteiden näyttäminen
    Tilastollisten muutosten ja asioiden välisten suhteiden, kuten etäisyyksien tai kokoerojen, esittäminen on paljon tehokkaampaa infografiikan avulla.

  • Tiedon vaikuttavuuden lisääminen
    Kun tieto tehdään näkyväksi, sillä on suurempi vaikutus vastaanottajaan. Esimerkiksi ilmastonmuutos tuntuu isolta ja vaikeasti hahmotettavalta asialta, mutta silmät voivat aueta eri tavalla, kun lämpötilan nousun konkreettisesti näkee piirrettynä kaaviona.

Mitä on interaktiivinen infografiikka?

Interaktiivinen infografiikka tarkoittaa toteutusta, jossa käyttäjä voi itse olla vuorovaikutuksessa sisällön kanssa. Se voi sisältää esimerkiksi useita tarkentavia kuvia ja lisätietoa tai vaikka vaihtoehtoisia esitystapoja samalle tiedolle.

Interaktiivisessa infografiikassa voi olla mukana kuvan ja tekstin lisäksi esimerkiksi animointeja, äänitallenteita, videoita tai jopa vapaasti käänneltäviä esineitä.

”Tietoa voidaan visualisoida myös vaikkapa pelilliseen muotoon”, Leena Rantonen kertoo.

Koulujen oppikirjoja ja konserttisalin akustiikkaa

Asteella interaktiivista infografiikkaa tehdään paljon oppimateriaaleihin sekä opettajille että oppilaiden käyttöön. Nämä mallinnukset toteutetaan aina responsiivisiksi, myös mobiilissa toimiviksi.

”Esimerkiksi alakoulun matematiikassa animoinnit toimivat hyvin asioiden opettamisen tukena. Vastausten ja ratkaisujen esittämiseen olemme tehneet omia, räätälöityjä esittämistapoja, jotka helpottavat opettajan työtä.”

Fysiikassa, kemiassa ja biologiassa puolestaan interaktiivista infografiikkaa on hyödynnetty silloin, kun on tarvetta esittää erilaisten asioiden, kuten solujen, rakenteita. Mukaan saa sekä teknisiä piirroksia, lisätietotekstejä, äänitallenteita että pieniä videoita. Historian kirjassa karttaan voidaan animoida vaikkapa löytöretkiä tai aluevaltauksia.

Totetutuksia tehdään myös koulumaailman ulkopuolelle. Yksi hyvä esimerkki on konserttisalin akustiikan mallinnus.

”Pystyimme animoinnin ja äänitallenteen avulla esittämään konkreettisesti sen, miten ääni muuttuu, kun jokin elementti – tai vaikka kuulija itse – vaihtaa paikkaa salissa”, Leena Rantonen kuvailee.

Asteella infografiikkaan ja visualisointiin tehdään aina brändin mukainen ilme. Lisäksi kaikki uudet infografiikat toteutetaan saavutettavuus huomioiden.

Valon taittuminen silmässä digikirjan interaktiivisessa mallinnuksessa

(Volt 7, Otava Oppimisen palvelut)

Interaktiivinen infografiikka – 5 hyötyä

1. Helpompi tiedon ymmärtäminen

Käyttäjä voi tutkia dataa yksityiskohtaisesti, zoomata haluamiaan osia tai suodattaa tietoa, mikä tekee monimutkaisista asioista helpommin omaksuttavia.

”Tiedon saa entistäkin helpommin ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi, kun kaikkea ei tarvitse saada sijoitettua yhteen kuvaan.”

2. Parempi sitoutuminen

Interaktiivisuus houkuttelee käyttäjää osallistumaan ja tutkimaan tietoa omassa tahdissa, mikä lisää kiinnostusta sisältöön.

3. Personoitu kokemus

Interaktiivisuus mahdollistaa sen, että käyttäjä voi räätälöidä tietonäkymää juuri omien kiinnostuksenkohteidensa tai vaikkapa maantieteellisen sijaintinsa mukaan

4. Vahvempi muistijälki

Visuaalisuuden ja toiminnallisuuden yhdistelmä jättää vahvemman muistijäljen kuin pelkkä teksti tai staattinen kuva

5. Suuren datamäärän monipuolinen esittäminen

Interaktiivinen infografiikka mahdollistaa tiedon monikerroksisen esittämisen, jolloin dataa voidaan tarjota suuriakin määriä ilman infoähkyä. Käyttäjä voi itse valita, mitä tietoa haluaa tarkastella ja mistä näkökulmasta.

Esimerkkejä interaktiivisesta infografiikasta

Aurinkopaneelien toiminta digikirjan interaktiivisessa mallinnuksessa

Mallinnusta ei ole optimoitu mobiiliin (Vipu 6, Otava Oppimisen palvelut)

Aivojen sähkökäyrien rekisteröinti digikirjan interaktiivisessa mallinnuksessa

Mallinnusta ei ole optimoitu mobiiliin (Vipu 6, Otava Oppimisen palvelut)

Teksti: Maija Vaara, Aste Helsinki
Esimerkkien ulkoasu ja toteutus: Aste Helsinki

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko keskustelemaan lisää tai laajentamaan yhteistyötämme? Kaikki yhteystiedot löydät Ota yhteyttä -sivuilta.

Myynti ja asiakkuudet Tuomas Miettinen 040 546 1131 LinkedIn
Myynti ja asiakkuudet Marko Harmia 0400 538 298 LinkedIn

Asiantuntijat

Maija Vaara
Leena Rantonen
Jaa artikkeli
Liity edelläkävijöiden joukkoon ja tilaa Asteen uutiskirje. Jaamme kanssasi osaamistamme sekä markkinoinnin ja median tuoreimpia trendejä.