astehelsinki.fi / Blogi / Markkinointi / Vahva brändi-identiteetti on supervoimasi

Vahva brändi-identiteetti on supervoimasi

Haluatko yrityksesi erottuvan kilpailijoista ja herättävän luottamusta? Vahva ja johdonmukainen brändi-identiteetti on keskeinen kilpailuetu. Kun sitä noudatetaan systemaattisesti, se lisää asiakasuskollisuutta, vahvistaa markkina-asemaa ja tukee pitkäaikaista menestystä.
Julkaistu , päivitetty
Piirroskuva pokaalista, jota ihmiset tavoittelevat. Siniset sävyt.

Brändi-identiteetti – monen asian summa

Kalliilla tv-mainoksella voi saada paljon näkyvyyttä, mutta mitä tapahtuu, kun kampanja loppuu? Muistaako asiakas sinut vielä viikon tai kuukauden päästä?

Vahva brändi-identiteetti on yksi yrityksen tärkeimmistä voimavaroista. Se ei ole pelkkä logo tai tarttuva slogan, vaan se rakentuu useasta eri asiasta:

  • Visuaalinen identiteetti: Tunnus, typografia, värit, kuvamaailma…
  • Viestintätyyli: Miten yrityksesi puhuu asiakkailleen ja sidosryhmilleen.
  • Työntekijäkokemus ja yrityskulttuuri: Mitkä arvot ja toimintatavat ohjaavat yhteistä tekemistä.
  • Palvelukokemus: Millainen tunne asiakkaalle jää kohtaamisista yrityksesi kanssa.

”Brändi-identiteettiä kannattaa rakentaa aina yrityksen strategian ja tavoitteiden päälle. Ensin etsitään vastaus siihen, miksi me olemme olemassa, ja vasta sen jälkeen mietitään, miten se tuodaan näkyväksi muille”, Asteen tuotevastaava Jenni Kiviniemi sanoo.

”Jos identiteetin rakennus tai ulkoasun uudistus aloitetaan suoraan visuaalisesta ilmeestä ilman, että niille on perusteita, se voi tuntua päälleliimatulta. Silloin sekä asiakkaiden että yrityksen omien työntekijöiden on vaikea tuntea brändiä aidosti omakseen.”

Brändi-identiteettiin kuuluvien osa-alueiden jaottelu ja termistö voi vaihdella, mutta identiteetin kivijalan tulisi aina tulla yrityksestä tai brändistä itsestään. Päälleliimattua tarinaa on yrityksen itsensä tai kohderyhmän vaikea tuntea aidosti omakseen.

5 syytä, miksi brändi-identiteetti on elintärkeä

Mitä väliä esitteen fontilla tai äänensävyllä on yrityksen menestyksen kannalta? Ei se ehkä yksittäisiä myyntejä tuo, mutta kun brändiä rakennetaan johdonmukaisesti, se alkaa pitkällä aikavälillä näkyä tuloksissa.

Brändi-identiteetin avulla:

  1. Erottaudut kilpailijoista

    Nykyajan markkinoilla kilpailu on kovaa, ja geneerinen sisällöntuotanto on entistä helpompaa. Kun brändilläsi on johdonmukainen, missioon ja arvioihin pohjautuva identiteetti, se erottuu paremmin joukosta.

    Esimerkiksi Apple tunnetaan minimalistisesta designistaan ja käyttäjäystävällisyydestään, mikä erottaa sen selkeästi muista teknologia-alan yrityksistä.

    ”Olemme kaikki aikamoisen hälyn ja informaatiotulvan kohteena. Siksi yrityksen ei välttämättä kannattaisi kilpailla määrällä, vaan nimenomaan laadulla ja erottautuvuudella”, sanoo Jenni.

    ”Kannattaa aina arvioida, tukeeko vaikka mainos tai muu sisältö oikeasti brändi-identiteettiä vai onko se pelkkä pisara meressä.”
  2. Herätät luottamusta

    Asiakkaat tuntevat olonsa turvalliseksi ostaessaan tuotteita tai palveluita yritykseltä, jonka brändi on luotettava ja johdonmukainen.

    Esimerkiksi Starbucks on rakentanut tunnistettavan brändin, joka toistuu täysin samanlaisena ympäri maailmaa. Asiakas voi luottaa siihen, että saa aina tuttua kahvia tutulla kaavalla – missä kaupungissa tahansa.

    Asteella tehdään paljon töitä journalismin parissa, ja yhteistyökumppaneina on Suomen tunnetuimpia lehtibrändejä ja kustantamoita. Kun teknologia ja tekoäly on muuttanut sisällöntuotantoa radikaalisti viimeisten vuosien aikana, luottamus on noussut erityisesti media-alalla entistä tärkeämpään asemaan.

    ”Tulevaisuudessa voi olla vaikea enää kuluttajana arvioida, onko sisältö koneen vai ihmisen tuottama. Voi olla, että silloin luottamus brändiin on ainoa asia, joka merkitsee.”
  3. Saat sitoutuneempia asiakkaita

    Brändin luominen lähtee aina sisältä päin: missiosta, tavoitteista, ja yrityksen strategiasta. Näytä asiakkaalle brändi-identiteettisi kautta, mitä arvoja yrityksesi edustaa ja mihin se uskoo.

    Kun ihminen jakaa samat arvot ja samaistuu brändiin, hän haluaa todennäköisemmin ostaa yrityksen tuotteita tai palveluita – ja pysyy uskollisena asiakkaana pidempään. Kohderyhmäymmärrys vahvistaa brändiä.

    Esimerkiksi Nike ei myy vain urheiluvaatteita, vaan elämäntapaa ja asennetta, johon asiakkaat haluavat sitoutua. Patagonia puolestaan korostaa kestävää kehitystä, mikä houkuttelee ympäristötietoisia asiakkaita.
  4. Arjesta tulee (kustannus)tehokkaampaa

    Perusteellisesti tehty pohjatyö palkitaan – tässäkin tapauksessa. Kun brändille on määritelty selkeä identiteetti, kirjattu ylös do’s and don’ts ja luotu toistuvia konsepteja varten valmiit template-pohjat, se helpottaa jokaisen arkea ja nopeuttaa tekemistä.

    ”Lähes jokaisen tietotyöläisen kokemus on, että koko ajan on kiire ja työpöydät täynnä hommia. Helpottaa arjen sujuvuutta, kun ei tarvitse joka kerta keksiä pyörää uudelleen”, graafista suunnittelua tekevä Jenni kertoo.

    Esimerkiksi aikakauslehden toistuvat juttutyypit ja pätevät taittopohjat nopeuttavat johdonmukaista tekemistä. Yrityksen sometilille puolestaan on paljon helpompi ideoida sisältöä, kun aiheita voi ammentaa brändin arvoista tai brändiviesteistä.
  5. Teet helpommin päätöksiä

    Tarkkaan harkittu brändi-identiteetti sujuvoittaa paitsi toistuvaa tekemistä, niin myös uuden kokeilua.

    Jos yritys esimerkiksi päättää lähteä tekemään vähän aiempaa rohkeampaa mainoskampanjaa, sen tarkoituksenmukaisuutta on helpompi perustella, jos brändi-identiteettiin on määritelty mukaan rohkeus ja erottuvuus.

    ”Silloin ei myöskään ehkä säikähdetä niin helposti heti ensimmäistä kampanjasta tullutta palautetta, koska kyseessä oli tietoinen, brändinmukainen valinta.”
Rob Strasserin Nikelle määrittelemät manifestinomaiset 10 periaatetta vuodelta 1977. (Lähde: danielscrivner.com)
Patagonian Black Friday -kampanjassa ”Don’t Buy This Jacket” toteutettiin brändilupausta käytännössä ja vastustettiin turhaa kulutusjuhlaa. Kuva: Patagonia.

Brändiohjeisto apuna arjessa

Brändiohjeisto (brand book, brändikäsikirja tai brand guidelines) voi olla esimerkiksi pdf-tiedosto tai verkkosivusto, johon on kirjattu ylös kaikki brändi-identiteettiin liittyvät asiat. Yleisen käsikirjan lisäksi on hyvä tarpeen mukaan luoda myös tarkempia ohjeistuksia eri tarpeisiin, kuten verkkopalveluiden käyttöliittymä- ja koodiratkaisuihin keskittyvä UI/UX-ohjeisto (design system).

”Sanallisten ohjeiden rinnalle kannattaa tuoda paljon mallikuvia ja esimerkkejä. Se helpottaa ohjeiston nopeaa silmäilyä ja tiedon sisäistämistä etenkin jos sisältöjen ja materiaalien tuottamiseen osallistuu useampia ihmisiä tai yhteistyökumppaneita”, Jenni vinkkaa.

Usein brändin parissa työskentelee lukuisia eri käsipareja, minkä takia on erityisen tärkeää, että on olemassa hyvä yhteenveto siitä, miltä brändi näyttää ja kuulostaa. Se kirkastaa yhteistä mielikuvaa brändistä ja helpottaa siten arkea työnkuvasta riippumatta. Lisäksi brändiohjeisto on helppo tapa jakaa kaikki tarvittava tieto uusille tekijöille tai yhteistyökumppaneille.

Myös tekoälyavusteisen sisällöntuotannon lisääntyminen on tehnyt kirjallisesta brändiohjeistosta entistä tärkeämmän. Laadukkaat lopputulokset edellyttävät, että tekoälylle annetaan mahdollisimman paljon pohjatietoa ja määritelmiä esimerkiksi sisällön tavoitteista, kohderyhmästä, brändin arvoista tai visuaalisesta ilmeestä. Muuten lopputulos on vähän mitä sattuu.

Johdonmukainen elävä brändi

Vahva ja erottuva brändi-identiteetti rakennetaan vähitellen pitkäjänteisen ja johdonmukaisen tekemisen avulla. Kannattaa siis pitää tietty linja päivästä ja kampanjasta toiseen. Toisaalta brändistä täytyy pitää jatkuvasti huolta, päivittää identiteettiä jos liiketoiminnan tarpeet muuttuu tai tehdä lisäyksiä ohjeistoon.

”Brändiä voi ajatella elävänä organismina, joka reagoi ympäristön muutoksiin mutta ei koskaan ole täysin omissa käsissä. Brändiohjeisto ja yhteiset linjaukset kannattaa pitää aina ajan tasalla ja vahvistaa siten myös sisäistä omistajuutta brändistä.”

Brändi-identiteettiä määritellessä voidaan käyttää työkaluna erilaisia tehtäviä ja viitekehyksiä. Esimerkiksi brändipersoonaa voi määritellä erilaisten adjektiivien kautta, jossa päätöksiä joudutaan tekemään suhteessa vastinpareihin.

Lue lisää: Viesti näkyviin ja kuuluviin useissa eri kanavissa kustannustehokkaasti – Näin se tapahtuu

Teksti: Maija Vaara, Aste Helsinki

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko keskustelemaan lisää tai laajentamaan yhteistyötämme?

Myynti ja asiakkuudet
Varaa palaveri
Tuomas Miettinen 040 546 1131 LinkedIn

Asiantuntijat

Maija Vaara
Jenni Kiviniemi
Jaa artikkeli
Liity edelläkävijöiden joukkoon ja tilaa Asteen uutiskirje. Jaamme kanssasi osaamistamme sekä markkinoinnin ja median tuoreimpia trendejä.