Tehokas markkinoinnin prosessi: Tätä se tarkoittaa käytännössä
Miksi tehokas markkinoinnin prosessi on tärkeää?
Aika on rahaa. Mitä yksinkertaisemmin asiat saa tehtyä, sitä tuottavampaa liiketoiminta on. Plus sujuva arki on varmasti jotain, mistä jokainen nauttii.
Siksi haluamme Asteella optimoida sekä omia että asiakkaidemme prosesseja niin, että tekeminen olisi mahdollisimman mutkatonta – ja sitä kautta tehokasta.
Omassa yrityksessämme yksi esimerkki tällaisesta yksinkertaisuudesta on tuotevastaava-toimintamalli: kaikki työntekijät ovat tuotevastaavia ja he muodostavat itseohjautuvia, monialaisia tiimejä. Jokainen työntekijä vastaa itse omasta työstään asiakkaalle ilman turhia välikäsiä ja johtoportaita.
”Asiakkaalle on helppoa, että tietää heti kehen olla yhteydessä, ja samalla tutut asiakkaat oppivat itsekin eri tuotevastaavien vahvuudet”, kertoo Asteen tuotevastaava Saara Kullström-Koljonen.
Lue myös: Asteen ainutlaatuinen tuotevastaava-toimintamalli – 5 hyötyä
Tehokkuus ≠ kiire
Ihan ymmärrettävästi tehostamisella ja tuottavuuden optimoinnilla on kapitalistisessa nykymaailmassa myös vähän ikävä klangi. Yleinen tunne on, että isot pörssiyhtiöt tavoittelevat liikevoiton maksimointia vaatimalla työntekijöitä tekemään enemmän töitä ja aina vain nopeammin.
Me uskomme, että tehokkuutta ei todellakaan tarvitse repiä kenenkään selkänahasta. Tehokkuus tulee siitä, että markkinoinnin prosesseista löytyy sellaista turhaa työtä, joka voidaan poistaa tai korvata automaatiolla.
Lue myös: Luottamus ja yhteistyö tekevät Aste Helsingistä yhden Suomen parhaista työpaikoista
Luovasti tehokas, tehokkaasti luova
Astelaiset tekevät sisällöntuotannon lisäksi markkinoinnin ja median asiakkaille paljon luovaa suunnittelua. Brändi-ilmeitä, mainoskampanjoita, aikakauslehtien ulkoasu-uudistuksia, oppimateriaalien suunnittelua ja nettisivuja designista koodaukseen.
Tällaisessa luovassa työssä tehokkuus ei voi edelleenkään olla nopeutta, sillä luova työ ottaa oman aikansa. Silloin pitää keksiä muita tapoja prosessin optimointiin. Yksi näistä tavoista on Asteen monikanavaisuus ja moniammatilliset tiimit.
Aikaa säästyy, kun samat tekijät hallitsevat prosessin alusta loppuun, ja talosta löytyy asiantuntijoita koodareista designereihin. Näin voidaan jo suunnitteluvaiheessa miettiä, miten asia toteutetaan käytännössä. Lisäksi voimme hyödyntää muissa asiakkuuksissa opittuja käytäntöjä.
Tuotevastaavamme ovat ylpeitä tekemästään työstä ja tarkkoja sen laadusta. Lopputulos ei saa kärsiä sen takia, että työtä tehdään tehokkaasti.
”Tehokkuus ei ole sama asia kuin kiire, vaan meillä se tarkoittaa oman työn järkevämpää ja sulavampaa tekemistä”, Saara Kullström-Koljonen sanoo.
”On hienoa huomata, että asiakkaat luottavat siihen meidän asiantuntemukseen prosessien kehittämisessä ja sujuvoittamisessa.”
Alta löydät konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä se tarkoittaa meillä Asteella käytännössä.
Lue myös: Viesti näkyviin ja kuuluviin useissa eri kanavissa kustannustehokkaasti – Näin se tapahtuu
Esimerkkejä tehokkaasta markkinoinnin prosessista
Seuraavassa muutamia esimerkkejä siitä, millaisia konkreettisia asioita teemme markkinoinnin yhteistyökumppanina, jotta meidän ja asiakkaamme yhteinen prosessi olisi mahdollisimman sujuva.
1. Tehokas yhteistyö asiakkaan kanssa
Ketterän markkinoinnin (lean marketing) ytimessä on yhteydenpidon virtaviivaistaminen. Kaikki tarvittavat henkilöt ovat samaan aikaan samassa paikassa, jotta tietoa voidaan jakaa yhdellä kertaa. Ei välikäsiä, ei turhia palavereja, eikä kymmenien ihmisten rönsyileviä sähköpostiketjuja.
Asteella jokainen tekijä on tuotevastaava, joka vastaa itse omien projektiensa läpiviennistä. Asiakas voi siis aina olla yhteydessä suoraan työn tekijään, jolloin asiat saadaan selvitettyä helposti.
Tuotevastaavat muodostavat monialaisia tiimejä kumppanien tarpeiden ympärille, jolloin erilaisiin töihin löytyy nopeasti juuri oikeat asiantuntijat.
2. Toimiva kommunikaatio tiimien kesken
Tuotevastaavista muodostuvat tiimit ovat itseohjautuvia. Näin jokainen tiimi pystyy helposti muokkaamaan oman toimintamallinsa sopimaan juuri heidän tarpeisiinsa ja esimerkiksi työtahtiin. Säännöllisten tapaamisten lisäksi työkaverit pitävät toisiinsa tiiviisti yhteyttä Slackissä pitkin päivää.
Töitä pyritään jakamaan tiimien sisällä mahdollisimman joustavasti. Tuotevastaavilla on toki tiettyjä erityisosaamisia tai vastuualueita, mutta meille on tärkeää, ettei tieto ole koskaan vain yhden ihmisen takana. Jaamme osaamista sekä tiimien sisällä että eri tiimien kesken, jotta kumppanien tarpeisiin löytyisi aina oikea tekijä mahdollisimman nopeasti.
3. Monikanavainen asiantuntijuus suunnittelusta toteutukseen
Asteella on huomattu monipuolisen asiantuntijuuden ja moniammatillisten tiimien olevan yksi sujuvamman arjen mahdollistajista. Kun projekti on samoissa käsissä suunnittelusta toteutukseen, aikaa säästyy paristakin eri syystä.
Ensinnäkin, suunnittelu voidaan tehdä niin, että siinä huomioidaan jo valmiiksi sisällön versioiminen kaikkiin tarvittaviin kanaviin. Toiseksi, välistä jää pois turha briiffaaminen, kun samat tekijät ovat mukana alusta asti.
4. Prosessinhallinnan ja MRM-järjestelmien optimointi
Kaiken voi aina tehdä yksinkertaisemmin – ja usein teknologia mahdollistaa sen. Nykyään on olemassa miljoonia erilaisia teknologisia ratkaisuja, joilla voit optimoida markkinoinnin projektien työnkulkua aina toimeksiannosta datan käsittelyyn ja valmiiden sisältöjen kommentointiin. Kaikkein suurimman hyödyn saa irti, kun järjestelmiä räätälöi vastaamaan juuri sinun tarpeitasi.
Asteen erikoisosaamista on teknologian hyödyntäminen arjen sujuvoittamisessa. Asiantuntijamme auttavat uusien innovaatioiden etsimisessä sekä toimivat teknisenä tukena, kun uusia järjestelmiä otetaan käyttöön. Olemme mukana esimerkiksi asiakkaiden MRM-järjestelmien kehittämisessä ja ylläpidossa.
Optimointi voi olla yksinkertaisimmillaan myös asenne ja ajattelutapa. Että ymmärretään sanoa ääneen arjessa ne pienimmätkin asiat, jotka tehdään ehkä turhan monimutkaisesti. Ei kannata tyytyä pelkkään ”näin se on aina tehty” -perusteluun, vaan kaivella ratkaisuja avoimin mielin. Pienistä puroista voi joskus syntyä isokin joki.
5. Tekoälyn hyödyntäminen työkaluna
Työnkulun lisäksi on tärkeää miettiä jokaista yksittäistä työvaihetta läpi prosessin. Mikä kaikki nykyisessä tekemisessä on sellaista, jonka voisi automatisoida tai johon löytyisi valmis tekoälytyökalu?
Asteella esimerkiksi kuvankäsittelyssä hyödynnettävä tekoäly on jo itsestäänselvyys, jolla on saatu vähennettyä manuaaliseen työhön kuluvaa aikaa. Text to speech -työkaluja on hyödynnetty nopeamman markkinointisisällön luomisessa aiempaa kustannustehokkaammin.
Asteen ydinosaamista on myös erilaiset järjestelmien välille rakennetut integraatiot, joissa hyödynnetään automaatiota ja tekoälyä. Tällä on haettu tehokkuutta esimerkiksi laajojen mainoskuvastojen tuotannossa.
Lue myös: Tekoäly luovan työn apuna: Näin hyödynnämme AI-työkaluja
6. Kokeilukulttuuri ja sisällöntuotannon nopea sykli
Testaus ja toimenpiteiden jatkuva iterointi on yksi ketterän markkinoinnin kulmakivistä. Uuden ehdottaminen ja kokeilu vaatii vähän vaivannäköä, mutta se voi tuoda mukanaan ihan uudenlaisia oivalluksia. Asteella rohkea kokeileminen ja innovointi nähdään erittäin tärkeänä osana jatkuvaa tekemistä.
Jotta kynnys kokeilemiseen olisi mahdollisimman matala, tekemisen syklin pitää olla tarpeeksi nopea. Jotain voidaan kokeilla tänään ja jo kahden viikon päästä voidaan nähdä, toimiiko se. Sen jälkeen toimenpidettä viilataan kohti mahdollisimman tuottavaa lopputulosta.
Testaaminen pelkän testaamisen vuoksi ei tietenkään kannata. Vaatii markkinoinnin ammattilaisen silmää huomata, mitkä toimenpiteistä on sellaisia, joiden kehittämiseen kannattaa panostaa ja mitkä toimivat pienellä päivittämisellä.
Lue myös: Kokeilukulttuuri – Miksi se on tärkeää ja miten sitä voi ruokkia?
Teksti: Maija Vaara, Aste Helsinki
Kiinnostuitko keskustelemaan lisää tai laajentamaan yhteistyötämme? Kaikki yhteystiedot löydät Ota yhteyttä -sivuilta.
Asiantuntijat